De organisatie-identiteit wordt gevormd door waar een organisatie naar streeft, waar het voor staat en wat zij belangrijk vindt in het dienstverlening aan klanten. Het imago van een organisatie is het beeld dat de publieksgroepen van de organisatie hebben. Dit wordt gevormd door alle gedachten, associaties en ervaringen die publieksgroepen koppelen aan een organisatie.

Wil je als identiteit binnen je bedrijf professionaliteit uitstralen dan zal je dit in elke vorm van communicatie naar de klant moeten uitstralen. Tassen zijn hier belangrijk! De tas van je organisatie moet overeen komen met de gewenste identiteit van je bedrijf. Doe je dit niet dan zal uiteindelijk de gewenste identiteit niet overeen komen met het imago van je bedrijf.

Een persoon die hier mooi beeld aan geeft is Simon Sinek met het “Golden Circle Model”.     

De Golden Circle is een denkmodel dat is ontwikkeld door Simon Sinek. Dit model is opgebouwd uit drie cirkels (componenten). De kern bestaat uit “why”, daarna volgt “how” en de buitenste cirkel staat voor “what”. Sinek geeft aan dat klanten producten niet kopen om wat een organisatie doet, maar om waarom de organisatie het doet.


De inhoud van elke cirkel staat hieronder kort uitgelegd:

  1. What: Dit zijn de producten of diensten die een organisatie verkoopt.
  2. How: Dit is de manier waarop een organisatie haar producten of diensten verkoopt. In deze context kan “how” bijvoorbeeld staan voor een onderscheidende waarde of een unieke verkoopmethode.
  3. Why: Dit component is het belangrijkste van het model. Het geeft de bestaansredenen van een organisatie aan, waar een organisatie in gelooft en wat een organisatie drijft. Centraal hierin is het denken, handelen en communiceren van een organisatie dat van binnen naar buiten werkt (‘inside-out’).

Kort gezegd kijkt De Golden Circle naar de identiteit van een organisatie, waarin haar bestaansredenen centraal staat. 
De kernwaarden van een organisatie staan vaak in lijn met de bestaansredenen van een organisatie. Het is belangrijk dat je tassen binnen de organisatie overeen komen met dit model. Ben je als bedrijf bewust bezig met MVO, dan kun je geen plastic tassen aan je klanten meegeven, maar dan ga je bijvoorbeeld voor Fair Trade katoenen tassen. 

Conclusie: Tassen zijn wandelende reclame borden voor je bedrijf. Publieksgroepen zullen een imago koppelen aan je tas. Zorg dat dit imago van potentiële klanten overeen komen met de gewenste identiteit van je bedrijf.

Nieuwsgierig naar de Tassenkoning? Kom eens langs en kijk wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

Share

Reacties zijn gesloten.